Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Baka baka liten kaka

Av Helena - 27 april 2009 18:49

Det är både tidsödande och krävande att baka med barn. Inte för att jag har gjort det så-å mycket men nånstans så känner man ju att det ingår liksom. Ja, i uppfostran att ha bakat med mamma. Och det är en sån där sak som i alla fall någon gång måste ske....

Tyvärr är jag en sån där som kl.20.00 på kvällen kan komma på..

Nej! undra om det inte är dags att baka lite. Även om jag aldrig någonsin lyckats helt med ett bak har jag ALLTID höga ambitioner.

Eftersom jag har väldigt dålig erfarenhet av bakning så tycker jag ALLTID att ½ liter låter lite åsså bakar jag på en liter och slutar alltid ensam kvar i köket till mitt i natta innan bullbaket är över….Puh!!

Vem som helst fattar att det kräver energi.

När man bakar med barnen måste man förbereda genom att ta fram allt som behövs och slå på ugnen…innan. Plocka bort alla "leksaker" och läxböcker kanske gårdagens frukost från köksbordet ;)

Mäta upp ingredienserna är bra att göra innan och sen får man ägna en hel halvtimme åt att ta bort nyfikna fingrar och be dem gå och tvätta sig.

Det blir också en del avbrott med dammsugare och dyl. för att ta undan allt som ”tappas” på golvet. Ibland får man rent av börja om….telefonen ringer och fingrarna måste tvättas igen. Salt istället för socker är inte helt ovanligt då börjar man om svarar i telefonen tvättar fingrar tar fram dammsugaren, emedan degen jäser har någon somnat i soffan och själv måste man tvätta köksgolvet, bordet, väggarna och disken…det rullar på och man är långtifrån sysslolös.Därför köper jag mitt fikabröd på konditori och kan ligga i soffan och kolla på teve istället

Ciao!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards