Alla inlägg under mars 2010

Av Helena - 29 mars 2010 20:51

Hur många har inte varit på McDonalds ?

Vi tog en omväg på fem mil idag för att få nåt gott att tugga på.

Ne-ej, vi skulle till Györ och de har McDonalds där så vi passade på ;)

Men hur svårt kan det va???

Jag är den enda i familjen som håller mig exakt till menyn. Jo, för jag har lärt mig att det inte är nån idé att jiddra!

Men övriga familjemedlemmar???......

- Jag vill ha happymeal med nuggets men fråga om jag får sex och inte fyra och jag vill ha milkshake istället för dricka. Fråga, fråga , fråga??? säjer Agnes.

- Jag vill ha en Big Mac Mcmenu säjer Filip men plus ska de va kolla om jag får amerikanska strips och big dricka. Fråga, fråga fråga....nej, förresten jag tar en jordgubbsshake kolla om det går.

- Jag vill ha Big Mac menu med extra hamburgare ........säjer Fredrik.....?

- Ne-e-e-e-ej, jag åååååååångrar mig jag vill inte ha den leksaken jag vill ha den andra ÅHHHHHHHH!!! Fråga?????

Och så står de där allihop för att kolla att jag frågar på engelska till en som knappt kan språket som inte fattar när jag frångår menyn som ger ett extra Big Mac menu och inte gör shake utan en Cola.............Åsså glömmer jag väl köpa ketchup åhhhhhh!!!! Hur kunde du??? Vad gör vi med en extra BigMac ???

- Men skit i det ÄT!!! Det som finns på brickan Ne-ej, det gick inte att få shake så jag beställde Cola OCH shake bara för att jag vet vilket surr det blir......Ja, jag förstår att du måste kissa gör det INNAN vi åker för vi ska köra lååååååångt.

Egentligen är det ganska skönt att McDonalds tripperna är ganska få ;)

De kräver sitt helt enkelt.

  

Av Helena - 29 mars 2010 08:14

När tårar inte räcker....Då tar man till allt man har. Den här lappen fick jag av Agnes en av de tyngre kvällarna. Hur kan barn veta på vilket sätt man bäst sliter sönder mammas hjärta <3<3<3

 

Ciao! 

Av Helena - 26 mars 2010 18:17

Måste erkänna att ett tag tappade jag lite sugen på bloggen.

Det var vår internet-leverantör som fick mig att göra det.

I nästan tre veckor har den ständiga "webbsidan kan inte visas" skylten kommit fram så fort man försökt ta sig in på bloggen.

Bloggen kopplar ju i flera steg när man ska göra nåt så även om jag kommit in har jag inte nått sidan för inlägg och när ett inlägg har blivit skrivet så har det raderats när det ska laddas upp..................och bilderna från Österrike tog 1 1/2 dag att ladda upp........då tappar man sugen och så hade jag så mycket som behövdes skrivas och när det inte gick och jag nu ska samla ihop allt så tog det emot och då tänke jag att jag skiter i det här men så tänkte jag på min plikt och på mamma och på alla och så tänkte jag att jag kan ju inte bara sluta och så kom solen och värmen och det spritter i benen och man får energi och livslust och orkar skratta vill inte bara sova och känna sig blasé så då tänkte jag att undra om jag kan få ihop världens längsta mening och så provade jag med det men är ständigt medveten om att man på många ställen skulle kunna sätta punkt och komma men jag bara fortsätter och det är ju lite kul Ha Ha ha...

Så när det projektet är avslutat tänkte jag sammanställa de dagar som inget blivit sagt.


"zchjzbcgjchkzkcjslkjdcljsdlkjclsjdcjsldjcljsdöfjö


sjdöcjösjdvöjsödjvölsjlkjlvjskldvjkljwvlj

jksjkxhskajsshcklsdlcjlskdjvöjsövjö

klsdckjslkdjfcflksjdjsödjvölsdjövjkdöfjvdkfäl'f'öv


äsfl'

lksdjcklsjdlcjsödjvfkdåvkäfdkävkdfälväslfälv-.zndkjfdhweiudupowiäkv

.,mx-,södlcåpaifpohlvb,äösdifpåiwaeföjassakfkäskfä

knk,cnlkasjdfkljasdöljlöfksadäakcäöskdäkfä

.lsclökslökdfcöldsfkölfködskfkdäevkäökeräpfkälsjdk


fhwjf"


Ja typ och så planterade jag alla blommor i rabatten och i veckan har vi haft 20 grader varmt, varmare i solen så sommaren är definitivt här på ingång :)

Se så fint det blev.

      

Ciao!   

Av Helena - 26 mars 2010 15:12

Förra året på dagen faktiskt skrev jag om vår "skrotnisse-son".

I veckan har det varit skrotinsamlarvecka, i söndags satte alla ut en hög med skrot vid sina gårdar.

Ja, alla la inte ut skrot men ni vet sånt man inte behöver mer typ sånt vi säljer på Loppis.

Då trodde jag att sopgubbarna skulle komma på måndag och hämta allt, men nej .

Först hämtar ungrarna det de själva behöver sen på natten hämtar zigenarna det de behöver och allt eftersom veckan går kan man fylla på sin hög.

Den rensas per automatik men man vet inte hur ???

Sen när högarna verkar bli liggande då kommer lastbilarna och kör allt till tippen.

Bra va?

Ciao!

Av Helena - 25 mars 2010 23:00

Nja, det slutade ju lite olyckligt Agnes fantastiska "andraåk" och "sistaåk"i Lofer.

På slutbranten-spurten gick snön över midjan och hon kraschade.

Vred lös benet ur skidan....och aj, aj, aj....men hon och jag gick hem och duschade varmt, vilade, mös och v-ä-n-t-a-d-e.

När alla väl var nere så rasslade vi in all packning och startade färden mot Pápa och först och främst Mc Donald.

Efter två timmars bilkörning och fem arga, sura hittade vi ett lämpligt att ta av från motorvägen och åka till.

Mc Donald låg i ett köpcenter :)........Det var bara det att vi ledsagade en haltande liten Lotta.

- Ja ha, så nu ska de va på de viset hon ska halta omkring HELA tiden så att det inte är nån idé att strosa i affärer!!! Typiskt.

Ja, så småningom fortsatte färden och 3 km från vårt hus rasslade det till i vä.framhjul och vi låg på fälg.

Det är väl ingen fara, alla har ju reservhjul längst ner under bagageutrymmet har ju det en alldeles egen plats ;)

Det går ju bra när man inte har packat upp till taket???

Vi lyckades "låna" ett däck för att påskynda processen och hemma var vi kl.00.30 Puh!!

Men när jag lägger vår haltande lilla Lotta i sängen så noterar jag att hennes knä är helt svullet, kanske hade hon lite ont ändå....men hon kunde ju gå :)....nästan.

Så det var här vår resa till de ungerska doktorerna och upplevelsen av ungersk sjukvård startade.

Dagen efter besökte jag en privat barnläkare Matild,

- Oj ojojojojOJOJOoojojojOJojOj..no good, no good..how fast can you go to hospital ojOJOJOJojojoj no good, no good.

- Men gud!!, tänkte jag. Vad kan ha hänt ? Jag ville ju bara kolla liksom och hon kan ju gå ;) ...nästan.

- No good, go to hospital I call.........

Så vi for till ett sjukhus i en liten stad som heter Ajka.

Som Fredrik uttryckte det,

- Har du hittat en alldeles helt ny stad här????

Väl där fick vi ändå vänta våra timmar som man alltid får -  även hemma.

X-ray och undersökning.

Inget trasigt kanske ett uttänjt ledband ?

Kom tillbaka om en vecka. Det var väl bra.

I förrgår var vi tillbaka precis som planerat vi fick även denna gång vänta våra timmar :).

Agnes blev lite less på det. Så jag sa,

- Nästa gång får pappa åka.

- Vaddå, nästa gång?  sa Agnes. -Hit åker jag inte igen.

- Jo-o, nu ska vi sitta här varje vecka i flera timmar, skrattade jag.

Men så var det vår tur.

Egentligen finns ingen turordning men ni vet hur det är.

Plötsligt är det vår tur efter flera timmar.

Ja, inget var trasigt denna gång heller.

- Please come back next week!

- No, what? Why?

- Yes, yes come back (åsså pekade han på almanackan 30/3 please come back???)

- Why?

- X-tra control.

Ni som nu läste X-ray läste fel jag skrev X-tra!!!

Så förbannelsen slog alltså in, vi ska alltså sitta där i flera timmar varje vecka och ingen fattar Why?

Men vi får väl se hur det blir med det.

Agnes glädjer sig för hon slipper gympa och bad :) Why?

Nej, det vet ingen men doktorn skrev det i ett intyg......och intyg är väldigt viktiga här, de frångår man inte.

Självaste sjukvården då ? Du som är i branschen???

Ja, doktorn ifrågasätter jag inte jag litar fullt ut på deras kompetens förutom den stackars ojjande ladyn i Pápa då om man ska vara kritisk MEN, hon hade ju kunnat ha slitit av ett ledband men knappast stödjer man ett sånt ben !!

Men Oh!!! Vad omodernt!!! De är på den tiden då allt rostfritt är vitmålat, ni vet så länge sen så faktiskt, nu är jag helt ärlig. Jag tror inte att jag var född då ;)Eller så föddes jag i samma veva, typ Ha Ha Ha.

Rostfria vagnar, hyllor rullbord etc. fast de är vita (målade) 

Jag tror också att personalen köper sina egna vita kläder för det var en salig blandning av snitt.......fast läkarna hade vita Pikétröjor med lite skit på magen allihop :)

Jag tror att de är kunniga.

Ändå känner jag i mig...

- Gode Gud!!! Låt inget allvarligt drabba någon av oss någon enda gång under vår vistelse här, då slår det fullständigt runt för Bergström jag lovar!!!

Ciao!

 



Av Helena - 23 mars 2010 19:48

Nu ska jag försöka visa Lofer-helgen i bilder istället.

Liten vy av liten alp-by................

     

Ett av liftsystemen, mäktigt................

 

Strålande sol i dagen en :)

        

   Men vilken nyladdare

  

Precis som vi satt där i solen jag och Fredrik så kom en räddningshelikopter ? Det hade tydligen skett en olycka??

Sista dagens blötsnöstorm fick redan trötta ben att ta ut det sista, så illa att kraschen var oundviklig och Agnes och min dag fick ett snöpligt slut. Men de andra roade sig med orörd snö resten av dagen och kom hem med glitter i ögonen och osuddbart leende.....(bara lite trötta och blöta;) -  Det var det bästa!!!!!

Ciao!  

Av Helena - 22 mars 2010 18:12

Det var längesen.........internet-trubbel.

I´m sorry!!

Ciao!

Av Helena - 16 mars 2010 09:58

Det har ju hunnit bli en del boende i div. lägenheter och stugor genom åren.

Det är inte helt utan tankekraft man behöver packa för ett sånt boende :)

Gemensamt för alla lägenheter vi hittills bott i (i utlandet) är att sänglinne, badlakan och toapapper finns.......... :)

Sverige - SKÄRPNING!!!

Ja, men hur mycket extra väskor tar det inte att packa sängkläder, handdukar och badlakan till fem personer och man har väl nog mycket att tvätta när man kommer hem.

I Sverige får dessutom fem personer bara skita med (hur uttrycker man det då?) en toapappersrulle under en hel vecka !!! eller what ever.....

I utlandet :) europa, typ har man så man klarar sig i allafall, och kan hämta mer :)

Så jag har knåpat ihop en bra och ha lista...fast kom ihåg att lägga till toapapper, sängkläder och bad-handdukar när du reser i sverige.

  • Diskborste/svamp (finns ibland)
  • Kökshandduk (finns ibland)
  • Osthyvel (finns aldrig- jo, faktiskt i Sverige)
  • Potatisskalare (kan finnas)
  • Korkskruv (har bara saknat i.......Sverige?)
  • salt, socker, kryddor - Ketchup...........bra att ha!!
  • Värmeljus, tändstickor, servetter (för lite mys!!)
  • Hushållspapper (skulle inte tro det)
  • Diskmedel (finns ibland)
  • Maskindiskmedel (har hittills bara bott i en lägh. som faktiskt hade diskmaskin :) nice!!)
  • Handtvål (finns aldrig i Sverige)
  • Inte alltid finns ugn, mikrovågsugn om man lagar mat i förväg som vi oftast gör, laga sånt som går att värma på platta, typ köttfärssås (den är bra), korvstroganoff (i alla lägen :)

Så ni ser man kan inte vara nog försiktig helt enkelt, dessutom  så har "orterna" lärt sig vad ALLA glömmer och oxå att ta betalt för det ;)

Ciao!

(Romanen om vår helg är på gång :)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards