Alla inlägg under december 2010

Av Helena - 15 december 2010 09:43

I helgen besökte vi julmarknaden i Budapest. De hade otroligt mycket hantverk och fina grejer.............

      

Efter julmarknaden var vi bjudna till svenska ambassadörens residens, för luciafirande, glögg och pepparkakor. Ambassadören som är en hon var dock inte närvarande för hon var på nobelfest.......

    

På självaste luciadagen 13:e december, firade vi lucia hela dagen. Barnen sjöng för tre skolor. Och på kvällen lussade de på gågatan i snålblåst. Aldrig har -2 grader känts så fruktansvärt kallt.

      

Är det konstigt att man måste vila upp sig ?

Ciao!

Av Helena - 9 december 2010 11:14

Men först.............Är det någon som vet hur en vattenkokare som kokat kalk i över ett år låter ?

Kunde väl tänka mig det. (Här är ju tyst som i graven jämt)

- Väldigt illa, och den tar små små hoppsa steg så har man ingen koll hoppar den från bänken :))


Önskelistorna är många, särskilt från lillasyster.

När hon skrev att hon önskade sig ett syskon, var jag tvungen att hjälpa på traven,

- Du förstår det kan inte tomten hjälpa dig med, och ingen annan heller !!!

Så nu önskar hon sig en hundvalp istället, trots att hon vet att pappa till och med är allergisk mot kameler :)

Sen räknar man och drar ifrån,

- Tänk!!! Jag har bara 21 önskningar..............

- Det är väl ändå rätt mycket, och du kan ju inte räkna med att få allt det finns ju trots allt önskningar som inte går att uppfylla :)

- Ja, men man ska skriva allt för att få nåt............

Också önskar hon sig en laptop/dator med lock. Ha ha ......visst var den fin.

Jag vet inte men är det inte just det som är lap top.....att den har lock alltså!! :)

Nej, jag ska inte hänga ut hennes lista!!!

Med tanke på mitt förra inlägg.............. :))

För när vi bokat biljetterna till "novemberlovet" då säjer Agnes,

- Snälla mamma, visst lovar du att inte berätta för en enda hemma i Sverige att jag har haft löss !!!!!

- Näh, självklart. Men tänkte................

SHIT!!!! Hela halva Sverige åtminstone de som hittar bloggen vet ju redan.....

Så numer är jag en god förebild för mina barn. Dvs. jag skvallrar bara lite och inte när de ser.

Ciao! 

Av Helena - 8 december 2010 18:16

Inte för att JAG ingår i någon debatt, men jag kan ju starta en.

Alla högstadieelever i hela Sverige har från och med detta året en egen Mac Book.

Jag är nästan säker på att nästan alla har en.

Så här med några månaders perspektiv............Hur har det gått???

Någon svarar säkert,

-Alldeles utmärkt vi har inga problem. Emedan det för andra har ställt till med ett litet "helvete". Med barn uppkopplade på nätet dygnet runt, i sängen......

Hur förbereddes eleverna på detta ansvar?........eko eko ekoekoekoekoekoekoekoeko.......... Det var väl väldigt vad tyst det blev!!!!!!!!!!!!!Fast här på bloggen är det ju vääääääldigt tyst för det mesta.


   Förbereddes man överhuvudtaget annat än i instruktioner om själva "grejen"??

Och hur går det för de som nästan aldrig har använt dator eller varit uppkopplade mot internet, vilken introduktion får de ??

Jo, de finns visst.

Det kanske inte är många men de finns.

Kanske skulle skolverket ha gått in med förebyggande föreläsningar om dataetik ?

Jag har ju facebook..........som många.

Mina barn har facebook de har mig som vän, det är förutsättningen för att de överhuvudtaget ska få existera på FB med min vetskap.

Ett bra sätt för mig att se vad de gör.

En del av deras vänner har mig som vän en dag stod det så här på en av tjejernas status

" Ska jag suga din kuk, eller du kanske ska suga min din dumma djävel"

Jag blev mycket förvånad, förbryllad inte uttrycker hon sig så ?

Jag kommenterade inlägget med,

"Jag trodde inte att du varken i skrift el.tal kunde uttrycka dig så"

- Nej, jag har blivit faceraped........

Vilket betyder att datorn lämnats på inloggad på FB på skolan under en rast och någon passar på att skriva sån skit.

Man mailar och chattar till varandra hela dagarna till och med kompisen i bänken bredvid chattar man med och facebook är man inloggad på .....Hela dagen!!! Var det detta som var syftet?

Nej, jag kanske låter som en moraltant men jag vet att många inte är förberedda på vilket ansvar som faktiskt gäller när man hänger ut varandra på webben.

Många trettonåringar inser inte vidden av vad de kan ställa till med.

Jag är inte drabbad här där jag bor, Filip har laptop som han använder i skolan. Han är uppkopplad på FB på hemmadatorn och har absolut inte tillåtelse att vara på FB under skoltid.

Han har hängt ut sin lillebror på nätet och fick ta hårda konsekvenser av detta. Lärde det inte honom något så lärde det brorsan.

Jag har ingen lösning, men jag tror att vi föräldrar har ett mycket större ansvar nu än vad vi någonsin haft.

Ciao!


Av Helena - 6 december 2010 17:21

Före helgen fick vi snö.

Massor med snö.

Ungrarna rusade ut på gator och torg med snöskyfflar och skrapade asfalten ren och svart från snö..............Inte vi, vi trampade stigar, plattade till snön med bilen utanför garageporten så att det gick bra att gå där.

Sen blev det -14 grader Oh my god!!!!

FY f-n va kallt...........men så blev det +10 och sol och nu är gräsmattan grön igen och alla blommor som hamnade under snön är kvar men lever.........nej.

Spännande att se vad vi vaknar till imorgon.


Jag har haft ett allvarligt snack med William idag.

Nu pratar vi med varann, men inte åt varann vi pratar via facebook om facebook.

Han inlåst i sitt rum och jag sittandes i köket.

   

Helena Bergström den 6 december kl. 15:42
Det blir sluta spela eller vi tar datorn !!!
William Bergström-Nilsson den 6 december kl. 15:46  Anmäl
amen vaa faaaan!!!!!!!!!!
Helena Bergström den 6 december kl. 15:48   
Du får spela nåt annat. Hur många och vilka av dina vänner spelar detta???
William Bergström-Nilsson den 6 december kl. 15:55  Anmäl
ingen aning tp 15 stycken
Helena Bergström den 6 december kl. 16:09   
det är inget skäl namnge någon??
Ja-a så höll vi på och jag vet inte än om det ledde någon vart. Vi får se.
Vi får  väl ta datorn då.
Ciao!
Av Helena - 6 december 2010 16:16

I lördags var vi bjudna på ungerskt julbord och svensk julfest.

Jättebra!!! Vi var många som laddade för "julbordet", föga anade vi att ungerskt julbord och svenskt julbord väsentligt skiljer sig åt.

Blev vi ens mätt då ?

- Nä!

Var det ens gott då ?

- Nä!

Vad fick ni då ?

- En svart en grå och en brun ............kokt potatis.........och varm surkål :(

Blodkorv, leverkorv och korv inte frukostkorv utan kanske mer kabanoss!!!

Men det var en upplevelse och jag hoppas få ett foto och jag hoppas att vi kommer att skratta............en dag.

Ciao!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards