Alla inlägg under oktober 2010

Av Helena - 24 oktober 2010 12:48

Min pappa har dött.

Overkligt verkligt på en och samma gång.

Känslorna kastar fram och tillbaka.

Lite lugnare nu, men den lilla nyansen får snabbt en skiftning av sorg.

Jag pratar med pappa i mitt huvud varje dag,  jag tror på det.

Det känns bra och jag pratar och pratar och så kommer jag på att pappa tyckte att jag var en riktig "surrkopp" :), då lugnar jag mig lite.

Jag vill inte stressa.........honom.......men dialogen är levande.

Jag ber att pappa tar hand om oss, i vår sorg, tröstar oss.

Han måste det för han är min pappa och pappa ska alltid finnas där.

Så jag låter honom finnas i mitt huvud.

Ciao!


Av Helena - 16 oktober 2010 12:09

Också kände jag den där handen på axeln igen.

Den som ibland ruskar mig gör mig medveten aldrig hårdhänt bara varsamt tills mina tunga ögonlock sakta "kippar" efter ljus i natten.

- Vad?

Så hör jag orden långt, långt borta.

- Lev, Lev, Lev nu!

Poetiskt?

Nej, bara vemodigt och väldigt sorgset.

Ciao!


Av Helena - 15 oktober 2010 16:37

I veckan har det varit fullt upp minsann.

Jag har gjort naglar, varit på ansiktsbehandling, gått till frissan och idag.............har jag satt extensions på mina ögonfransar Ha Ha Ha ja, det är sant!!! När min dator funkar som den ska ska jag skicka bilder.

Det var lite kul även om det känns som att titta genom en urskog och att man inte får klia sig i ögonen på väldigt länge.

Fredrik kom hem igår från en fyra-dagars.

Det har skrivits om oss i NSD :)

Sen var det slut på det roliga.......Får fundera ut nåt extra bra till nästa vecka då.

Vad? Vad? Vad?

Ciao!

Av Helena - 12 oktober 2010 15:29

Idag kom ett mail till nån som vidarebefordrade det till en annan som vidarebefordrade det till mig...............så då kunde jag via en länk få reda på att detta slam inte kommer att beröra oss, inte är farligt så länge man inte kommer i direktkontakt med det.

Inte är farligt för vårt dricksvatten, inte heller är farligt för vår hälsa i långa loppet,  inte innehåller cadmium, inte är radioaktivt,  inte är farligt om det virvlar upp och blåser hit..........och vi andas in det.........Bara är farligt för marken, djuren och vattendragen det når.

Är rött för att det innehåller väldigt mycket järn.

Men om man använder vattnet det har nått för att vattna grödorna då ?

Nej, inte så mycket att fundera över.

Vi funderar mer på de som fått sina hem förstörda.

Idag var det Bakesale-fundraising ute på basen och de drog in 1800 dollar.......riktigt bra!

Ciao!

Av Helena - 11 oktober 2010 21:47

För första gången i mitt liv har jag kokat ärtsoppa.

Den blev god riktigt god.

Det är ju alltid en chansning att köpa fläsk här man vet inte om det är rimmat det kan vara rökt eller kokt i salt eller......man vet inte riktigt vad man köper helt enkelt men jag verkar ha köpt rätt.

Ja, jag fick ett kilo ärter av en vän som inte kommit sig för så jag slog till igår och lade ärtorna i blöt och idag efter två timmars kok var det klart.

Riktigt gott!!!

Ungarna är ju precis som jag var när jag var liten, inte helt överförtjusta men plättarna med sylt gick ner i allafall.

Fredrik är ju inte hemma så han går miste om detta om jag inte kan frysa åt honom ;)

Filip och jag satt och pratade vid matbordet (han gillade soppan skarpt...sa han)

- Du vet Filip det är jädrigt billig mat det här...............allt kostade 40 kr........

- Ja, det var ju billigt...........

- Om vi äter så här billigt en gång i veckan då kan vi spara en jädra massa pengar.

- Ja-a........(inte ett dugg intresserad)......men man kan ju inte äta det här jämt........(alltså var den inte sååå god).

- Men du vet jag tog ju alla ärtor vi fick så jag har kokat soppa så vi faktiskt kan äta det här varje dag nu I EN HEL VECKA.............

- ALDRIG!!!! Det får du mig inte att göra!!!

Ha Ha Ha!!!


Vad ska jag göra med all soppa ?

Läste faktiskt på nätet (ja, jag var tvungen att läsa på, utbilda mig på ärtsoppa helt enkelt) att ärtsoppan är godast dagen efter när den mojnat lite.

Så det får bli gäster till middag då, imorgon alltså.

Ciao!

Av Helena - 10 oktober 2010 12:48

Hela eller delar av familjen har under ett års tid varit involverade i tre katastrofer. Jag tänker på,

Haiti, Pakistan och nu Devecser här i Ungern.

Blir vi ödmjukare mot livet i fortsättningen ??? Man kan bara hoppas.


Man befarar att hela dammen ska rämna eftersom man upptäck ytterligare sprickor. Fortfarande är det så att den giftiga sörjan inte kommer att nå vårt samhälle. Största faran för oss är vädret , att solen fortsätter skina och att regnet lyser med sin frånvaro.

Då torkar det och förvandlas till damm som kan blåsa hit.

Jag tänker:

Frågan är om det någonsin då kan bli "Faran över".

För hur tar man bort ytskiktet från ett landområde som är så stort att man inte fattar det även om man ser flygbilder från det ?

Det innebär ju att så fort det blåser och stormar under många, många år kommer vindarna att bestå av den här skiten..............Och aldrig har jag varit med om orkanvindarna som kan bli här.

Nej, vi vet inget än.

Men en sak vet vi och det är att den 27:nde oktober då står vi på svensk mark en tid.

Ciao!

Av Helena - 9 oktober 2010 09:39

Jag gissar att ni kanske tycker det blir tjatigt.

I morse levererade jag vårt bidrag i form av förnödenheter, filtar, sovsäckar och gummistövlar. Vi var några morgonpigga på plats när dörrarna öppnades, och det var kul att se.

Jag tror inte problemet ligger i att få folk att skänka saker, det är själva organisationen som är problematisk. Var tar man emt? Vem tar emot? Hur vidarebefordrar man?

Här kommer ytterligare fruktansvärda bilder.

Jag försöker fatta att en två meter hög våg, kanske men kanske bara är lättare om den innehåller vatten.......men detta en våg full av gifter, tungmetaller och frätande ämnen............Oh my god!!!

http://www.boston.com/bigpicture/2010/10/a_flood_of_toxic_sludge.html?ref=nf

Ciao!

Av Helena - 8 oktober 2010 10:12

En våg likt Tsunamin sköljde över byn  med ett rött slam som mest liknade kaustiksoda och en massa annat skit!!!!!

Det spred sig över ett mycket stort område och involverade tre byar.

Slammet har nu hittat sig genom åar ner till Donau.

Vad det kommer att innebära vet ingen just nu.

De säjer att vi som bor tre mil därifrån inte heller är berörda.

Igår bestämde vi i vår familj att inte längre dricka kranvattnet även om de sagt att det är säkert.

Vi kan i allafall rent konkret hjälpa till här där vi bor.

Idag kom ett av många mail:


Dear All,
the local office of the
MALTESE CHARITY SERVICE ( MÁLTAI SZERETETSZOLGÁLAT)
is waiting for your donation  tomorrow on the 9th October at his office.
Their storehouse will be open tomorrow between 8.00am and 10.30 am
these are the most important items they need:


- toilet paper
- soap
- thooth paste
- hydrochloric acid
- vinegar
- detergents
- hygienic pads
- shovel ( to clean the streets )

- pail
- hygienic mask ( you can buy at any pharmacy )
- mineral water
- food
Address : 8500 Pápa , Árok u. 13.
MÁLTAI SZERETETSZOLGÁLAT
Thank you for your help!!!!
Så idag samlar vi ihop det vi har hemma och i eftermiddag ska jag ut och handla. I ett mail sa de att de även behöver gummistövlar.
Det känns faktiskt bättre att ge bort en bal med toapapper än att lägga en hundring i röda korsets sparbössa, även om det också är en bra sak.
Men nu känns det som att man verkligen GÖR NÅGOT.
Ciao!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards