Alla inlägg under november 2009

Av Helena - 30 november 2009 09:40

Jag ska aldrig mer:

- Håna mina vänner på bloggen för nåt de inte är när jag tycker det....

- Ropa för högt !!!

- Tro att ingen bryr sig

Jag ska:

- Med stor ödmjukhet titta mina vänner djupt i ögonen och säja,

-Veckotidningarna då ??


Nee-ej, gode gud !!!

Det finns inga ord för detta.

När posten kommer ringer det på dörren och man får gå ut till postbilen.

Idag, kom två lådor....en stor från mina älskade arbetskamrater.

TACK ! TACK! TACK!

Jag har hela tiden hävdat att jag INTE har hemlängtan men gud vilken idiot jag är....Nu är den värre än nånsin.

Hade jag anat att denna känslostorm skulle överväldiga mig så , så hade min önskan om Sverige, hemma,  allt det goda fått vara innestående.

TACK! Mamma jag säjer bara en sak B-R-E-G-O-T-T...........

Idag tid för eftertanke och bara glädjetårar.

Ni är BÄST, TACK!

Ciao!

  

Av Helena - 30 november 2009 08:47

Man vill gärna tro att man kan göra barnen till " bättre " människor än en själv på nåt sätt.

Saker som man tycker är viktigt har man tänkt ska få en större plats i barnuppfostran.

Jag tänker på ödmjukhet, artighet, ärlighet, självständighet men också allmänbildning, världsuppfattning, miljö.......listan kan göras lång.

Men så rullar ju allt snabbt som en virvelvind och emellanåt är man så f-bskad att man vill flytta, eller att man vill att barnen flyttar redan nu de ska ju ändå flytta sen liksom.

Eller man flyttar till ett annat land där sopsortering bara är ett lå-å-å-ngt frågetecken i ansiktet, där man bränner sina sopor på gården, där koldimman tätnar varje kväll, där rökning är tillåten ö-v-e-r-a-l-l-t.

Och då faller alla teorier om den goda förebilden och att de inte skulle bli ett dugg som en själv.

Jag vaknar när Agnes ropar till mig,

- Tänk bara glada tankar mamma då går det bättre !!!!

Då undrar jag förståss,

- Hur kunde nåt så klokt komma ur en sjuåring ?

Eller när pappa brusar upp,

- Du är just en schysst pappa du !!

Egentligen så är det så att när det rullar på och vardagen hastar snabb som en virvelvind då uppstår tjafset, tiden räcker inte till.

Men när det verkligen gäller så visar sig ett stort mått ödmjukhet, artighet, ärlighet och självständighet - Och vi måste väl kunna ta åt oss äran  trots arga och inte glada tankar :)

Våra barn är kloka, självständiga, trygga och artiga individer de har egna reflektioner i livet som är långt mycket klokare än jag nånsin skulle kunna uttrycka.

De har kanske lite av mig och lite av Fredrik men vi är ju bra....Och de är våra och vi älskar de över allt annat.

Idag sista dagen i November ägnar jag åt att tänka på hur det blivit och hur det ska bli och jag tycker att vi lyckats, so far.

Jag väntar med spänning på framtiden.

Ciao!


Av Helena - 29 november 2009 16:50

Mormor har skickat tre CD skivor till barnen.

Med Mr. M.J

Till Fredriks förtret,

-  Hårdrock ??

Men de gillar det,  särskilt William som spelar ofta och länge både i duschen och i bilen. Och jag känner att,

- F-n vad mycket bra musik han har gjort, jag har bara inte varit så särskilt intresserad. Eller inte brytt mig så mycket.

Bättre sent än aldrig det är väl bara för synd att människor måste dö innan man reflekterar.

Det ena har lett till det andra så nu övas moonwalk och andra steg flitigt.

Det var just när W letade danslektioner på youtube som detta klippet hittades OCH det är verkligen uuuuuunderbaaaaaart!!! Håll Till Godo!

Ciao!


Av Helena - 29 november 2009 13:17

En match som har satt spår.

Brynäs vann med 4 - 3.

Jag var ju som ni minns på vinprovning, barnen var hemma med Fredrik som tittade på förlust matchen, med stor irritation.

Så-å nu har barnens vokabulär fyllts på ytterligare. Saker som,

- Ditt j-vla ollon !!! Och

- Din so-o-o-o-p-a-a-a-a-a !!!

Är numer självklara saker att säja när nåt går dåligt ;)

Allt kom fram idag vid frukostbordet.

Barnen var dock överens om att deras pappa aldrig mer skulle få se hockey ensam :)

Ciao!

Av Helena - 29 november 2009 08:23

  


Jag var på vinprovning hos en av de svenska fruarna igår.

Hon bjöd hem allihop (svenska fruar alltså).

Vi hade med oss ett vin och en ost.

Jag hade med mig ett vin , en ost och en bulgarisk fru - Steffi.

- Ja, för de är ju så ensamma.

Har ni läst boken om Aston, "Astons stenar",

Aston kan inte gå förbi en sten utan att plocka upp den och ta hem den för,

"de är ju så kalla, och ensamma".

Det är den sötaste bok jag vet, så har ni den inte, har ni inte läst den .

Skaffa den och läs den !!

Nej, det var inte alls därför jag tog med Steffi på svensk vinprovning.

Från Bulgarien är det bara två barnfamiljer så de är lite hänvisade till varandra och det vet man ju hur det brukar funka när man föses ihop med någon åsså "hopp och lek" bara, nej det stämmer inte alla gånger.

Steffi bor på nästan samma gata som mig.

Väldigt nära i allafall och hon har en dotter som är åtta år, så vi ska försöka se om tjejerna inte kan tycka om varandra. Genom att först se  om mammorna kan tycka om varandra.. :)

I allafall så visade det sig att Steffis pappa är vinodlare.

Så vi andra låg lite i lä men det var absolut  inte något hon framhöll, så få visste det.

Hon gillar det röda vinet.

I Bulgarien har de så många sånger om rött vin men bara en om det vita vinet.

Hon sjöng för mig,

- Oh!  White wine why wont you be red....................ha ha ha ..den tyckte jag var bra. Nåja meningen med kvällen var att presentera sitt vin, läsa på lite och det varierade väldigt hur mycket man lagt ner på sitt vin.

Jag - inte så ambitiöst.

Men det fanns de som hade med sig en power point presentation och skickade runt den på lösblad...hm...Andra hade googlat och en del bara köpt.

Det var kul i alla fall, för nu vet man en del vin som var bra som finns här och inte är dyra alls.

Dyraste vinet för kvällen 160 kr/ flaska - Faustino I, spanskt vin.

Det lämnade kaffesumpsliknande saker efter sig i glasen. Jag visade Steffi eftersom jag själv inte är expert,

-What´s this ?

- Oh! Well a friend of mine would have said,  That is shit!!!!

Vi skrattade så vi grinade, just för att vinet var så dyrt !!!!!

Det blev en ganska tidig kväll och det känns bra idag för snart ska vi på Adventsfika. Det är ju första advent och jag har fått upp EN stjärna det känns bra.

Ciao!


Av Helena - 28 november 2009 09:43

Jag har börjat stöka fram julen så smått.

Idag måste jag bygga om alla adventsstjärnor. Här finns inga fönsteruttag och knappt några vägguttag men JAG ska ha adventsstjärnor i fönstren.

  

Av Helena - 26 november 2009 20:06

Det ser ut som att räven får en följetong !!!

Jag måste erkänna att trots att allt pekat mot att det verkligen är räven som är den "skyldige" för den borttappade skon. Så-å-å har jag tvekat lite...det känns lite osannolikt faktiskt.

Men idag iallafall så åkte skorna på första gången efter försvinnandet.

Vi har en policy -Skorna knyts i bilen.

För annars kommer vi alltid försent.

Så väl i bilen när skorna skall knytas möts jag av en tårögd William, skosnöret på den ena skon är nämligen helt tuggat med flera små hål i och det var nya skosnören "äkta" etnies inhandlade i USA.......Nåja, i min tveksamma hjärna börjar det nu kännas som att detta är den rena och skära sanningen.

Räven tog EN sko från skostället ute, bar iväg den och insåg efter idogt tuggande på skosnöret,

- Det här går ju inte att ÄTA!

Också lämnade han/hon den där gömd i häcken...........

Slut!


Ciao!

Av Helena - 26 november 2009 08:44

Vad gör en människa kapabel till detta ?

Vad har saknats i uppväxten ?

Hur kan man vara  så totalt i avsaknad av empati, medkänsla ?

Hur sjuk FÅR man bli i vårat samhälle ?

http://nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=5026330

Ciao!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards