Alla inlägg under januari 2011

Av Helena - 18 januari 2011 18:45

Jag vet inte om detta är sanningen..............men om det är det så byter tre av mina familjemedlemmar stjärntecken från och med i år.


Det astrologiska fenomenet rapporterades förra veckan av astronomen Parke Kunkle, från Minneapolis i USA, som upptäckte felet.

Den astronomiska observationen har orsakat stora diskussioner i astrologikretsar runt om i världen.

Innebörden av upptäckten är att människor, som dagligen läser horoskop, nu helt plötsligt fått nya stjärntecken.

Anledningen till felet är att jordklotet befinner sig på en annan position i dag än för 3000 år sedan när astrologins grunder lades.

Jordens axel har helt enkelt ändrat sin position i relation till stjärnornas position på himlen.

Enligt teorin som nu lanseras, kan man upptäcka att man är född i ett stjärntecken som man aldrig har hört talas om, nämligen ormbäraren.

Solen befinner sig i stjärnbilden ormbäraren under första hälften av december, men trots detta återfinns inte ormbäraren bland djurkretsens stjärntecken.  Fakta: Ditt nya stjärntecken:

Stenbocken: 20 jan - feb 15

Vattumannen: 16 feb - 10 mars

Fiskarna: 11 mars - 17 april

Väduren: 18 april - 12 maj

Oxen: 13 maj - 20 juni

Tvillingarna: 21 juni - 19 juli

Kräftan: 20 juli - 9 aug

Lejon: 10 aug - 15 sept

Jungfrun: 16 sept - 29 okt

Vågen: 30 okt - 22 nov

Skorpionen: 23 - 29 nov

Ormbäraren: 29 nov - 16 dec

Skytten: 17 dec - 19 jan


Ciao!

Av Helena - 16 januari 2011 20:36

Äntligen har nästa säsong av solsidan dragit igång............guuud!!

Vad den är bra.

Det tar mig osökt till helgens diskussioner i vår familj.

Flera gånger under bloggens levnad har jag beskrivit hur chockartat det kan kännas när barnen växer utan att man märker det.

Plötsligt är alla byxor för små, alla tröjärmar för korta etc.

William har växt nåt så oerhört sista halvåret, fast inte obemärkt.

Inte i mina ögon i alla fall men tydligen i Fredriks.


Nu har äntligen vår skidsäsong också dragit igång så igår var vi i Österrike - Semmering och åkte skidor.

I två månader har jag upprepat sagt.....

- William och Filip behöver nya pjäxor de är alldeles för små de de har.

William har  24 på sina pjäxor  och numer 26,5 cm fot, det fattar ju alla att det inte går..............ALLA utom Fredrik.

- 26,5 men jag har ju 27,5 cm, svarar Fredrik.

- Och ?, säjer jag.

- Vilken storlek har han på skorna ?

- 42, Hur så ?

- Ja, men det har ju jag nästan 42 - 43, säjer Fredrik.

- Och ? svarar jag. Hur obehagligt det än känns  att barnen har större fötter än en själv så är det i alla fall ett faktum och mig har de vuxit ifrån för länge sen.


Så vi löste det igår med att hyra pjäxor.

William fick 28 och Filip 26,5.

Fredrik kommenterade det hela.

- Provade ni en storlek mindre också åt William ???

- Varför då ?

- Nej, men jag tänkte bara han kanske kunde ha en storlek mindre också.

- Varför då ?

- Jag har ju 28,5 på mina, sa Fredrik.

- Och ?, sa jag.

Vi kan ju trycka ner honom i 24:or om det känns bättre för dig då ?

- Nej, jag tänkte bara att han kanske kunde ha mindre pjäxor ?!!!

- Ne-e-ej, 28 är perfekt åt honom.


Så åkte vi skidor och alla var nöjda........Ingen klagade på sina pjäxor och det var en härlig dag.

Idag så återgick diskussionen till fotstorlek.

- Det kan ju inte vara möjligt att han har större fötter än mig ? säjer Fredrik,

som inte kan vänja sig vid tanken.

- Okej, sätt  fotblad mot fotblad och mät en gång för alla.

Så gjorde de det, mätte sina fötter fotblad mot fotblad och kom fram till att William har STÖRRE fötter än sin pappa.

Men då kanske han kan ha mina gamla pjäxor 28,5 som står i garaget ???

-  Ja-a, han kan ju säkert ha 32:or också så behöver han aldrig mer under hela sin livstid köpa pjäxor ??!!!

Ni förstår att man blir lite irriterad.

Först är fötterna helt omöjligt stora, det kan bara inte stämma.

Sen när fötterna verkligen visar sig vara så stora som de är, då rycker plan B in och funderar hur stora pjäxor man egentligen ska investera i för att göra det hela ekonomiskt.


Det fick dröja med diskussionen en stund. Vi kollade på solsidan och i reklampausen säjer Fredrik.

- Jag funderar ändå.......

- Om vi skulle kunna fylla hans skor med sten, lägga dem i badkaret över natten och se om de gått ut nån storlek....,svarar jag. Ha Ha Ha........

Och fick ingen kommentar av Fredrik Hi Hi Hi............


Ciao!

Av Helena - 11 januari 2011 23:25

Vart börjar man ?

Det är alltid lika svårt att starta om efter ett låååååååååååångt uppehåll.

Jag ska aldrig göra om det ;)  (fast det lovar jag inte).

Jag och barnen reste 18:e december preciiiiiiiis innan snöh-vetet bröt ut i Europa dock aldrig i Wien eller Ungern, men det orsakade ändå att våra väskor var på vift i några dagar, men det överlevde vi.

När vi kom hem hade jag ett stort inre behov av att så snabbt som möjligt besöka kolumbariumet som det kallas där de har urnorna innan gravsättning, jag ville till Pappa helt enkelt.

Det var bra för mig att kunna känna att pappa inte är nån annanstans än hos mamma.

Jag behöver inte känna att jag inte är hos honom för att jag inte kan

gå till urnan, jag är hos honom eller han hos mig hemma hos mamma.

Det är i och för sig frustrerande, jag tror faktiskt för pappa också.

Jag har på senare tid kommit på att han inte finns hos mig, här...det kan han inte jag befinner mig på en plats han besökt en gång i livet, så klart inte här hos mig, som dotter självklart men inte den harmoni, trygghet jag söker.

Den finns helt klart hos mamma och det känns, han vet, och vi vet att askan ska jordsättas i en skogslund till våren och då får han frid, vi frid och harmoni och vi kan besöka honom och prata med honom som förr............

Men vi satte några änglar och lite blommor vid urnan och det kändes ändå bra.

Kanske var det därför julledigheten till skillnad från förra året höll mig hemma hos mamma mycket.

Jag tyckte att det kändes skönt, tryggt att inte lämna, bara vara där.


Julen firades i Kalix hos farmor o farfar, bara för att upptäcka att minneskortet till kameran låg i tryggt förvar i Williams dator hemma i Ungern så har jag inga bilder från julen eller tomten............


Nyåret firades med bad som vanligt..........Hur ska vi någonsin kunna bryta en tradition som varat i 12 år, det är det naturligaste i världen och en tradition som vi numer bjuder våra vänner till,  för att de också ska hamna i samma dilemma. I år startade vi med lite femkamp i A-hallen, gick vidare till vattengympa ,  ja-a ledd av professionell ledare och vidare till bastu, smink , styling och middag och NYÅR  ja, men ni fattar allt.........

Summa-summarum tycker barnen att det blev alldeles förlite bad ???

- Men ni badade ju i sex timmar ????

- Alldeles för lite vi hann inget !!!

Således ett misslyckande ;)

  

  

Det här är det vinnande laget i femkampen som även jag (fotografen) och Fle-e-era andra ingick i.

 

Nä, nä, nä inte så sur med så många vackra damer surrounding!!!   

Så ja, precis ett sånt leende förväntar vi oss !!!

   

  

I wanna dance the hole night........................... : D  (bara jag, han står bara ut)

    


Vi hade verkligen en kul kväll med dans och högljudlig sång och kommunens fyrverkeri som i år doldes även för oss i tjock dimma....halv dimma .....eller hade jag suddiga ögon ?...


  

Vi hade fotbollscup för William i Pontushallen den andra december. Det är så otroligt fantastiskt roligt att han kan komma hem till detta lag och deltaga som om att han aldrig varit borta, det var ingen jätte succe men killarna visade ändå att de hade lite stake på slutet.




Pappa skulle ha fyllt 80 år den sjätte Januari.

Då åt vi brakmiddag hos mamma alla syskon, och så många som möjligt av barnbarnen, så många är redan sen länge vuxna människor.


Dagen innan vi  åter  skulle till Ungern bjöd Malin&Johan på brakmiddag med älgkött och souvas och vi spelade" oogachakka" ett spel som måste investeras av de flesta. Guuuuuuuuuud!!! så roligt det kan bli.

Lite förseningar på väg hem pga. dimma i Wien som vi sen fick erfara efter våra småvägar hem med bil/minibuss  men till slut hemma. Allting gott, slutet gott .........folks.

Ciao!

(om ni anat hur låång tid det tagit för att infoga dessa foton?,Förstå bara varför jag inte lägger foton oftare, Tack! )


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards