Direktlänk till inlägg 17 mars 2009

Rosor

Av Helena - 17 mars 2009 11:43

Det är väl så typiskt mig att börja beundra rosor mitt i tulpantider..men visst är det vackert med rosor !! Jag har tagit reda på hur man sköter dem och vad en bukett med rosor betyder....;)


Om du vill njuta länge av din bukett:
• Köp rosor som är på väg att öppna sig. Hårt slutna knoppar kan få svårt
att slå ut, speciellt vintertid.
• Fyll en vas med vatten som är 50–55 grader varmt. Rosor har hårda
stjälkar och har därför lättare att suga upp varmt vatten. Häll
snittblomsnäring i vattnet.
• Skär långa, sneda snittytor på stjälkarna med en vass kniv. Ta bort
bladen från den del av stjälken som står i vatten.
• Ställ rosorna i vatten omedelbart. Stjälken ska stå två tredjedelar i
vatten.
• Placera vasen så att rosorna slipper drag, stark värme och direkt sol.
Undvik att placera vasen nära frukt som avger etylen, vilket gör att
blommorna vissnar fortare. Ställ rosorna svalt över natten. Fyll på vatten
i vasen regelbundet.
BLOMSPRÅKET
En blomma betyder:
Du är allt för mig.
Två: Jag vill resa bort med dig.
Tre: Jag vill träffa dig igen.
Fyra: Jag högaktar och tackar dig.
Fem: Jag vill göra allt för dig.
Sex: Jag tror inte på dina löften.
Sju: Jag älskar dig.
Åtta: Jag är din tills döden skiljer oss åt.
Nio: Jag vill vara ensam med dig.
Tio: Vill du gifta dig med mig?


Visst känns det lite spännande...Hur många karlar har koll på det här??

Nej, just det...det ska bli spännande och se vem som får första buketten, hur många blommor och om han verkligen menar det det betyder eller??
CIAO!

 
 
Ingen bild

CPL

17 mars 2009 14:27

Ja,jag får tulpaner var och varannan helg av min man nu när det är tulpantid. Jag älskar nämligen dem, om de inte är av den sorten att de växer för höga eller slår ut för mycket på en gång. För trots att jag sköter dem exakt likadant varje gång så beter de sig olika. Är det olika kvalité på dem eller beror de på hur mycket från hjärtat det var av han som gav dem????

 
Ingen bild

Helena

17 mars 2009 17:40

I det här fallet tror jag mer på hjärnan än på hjärtat. Det är nämligen bara smarta karlar som köper blommor, få är dem som vet vad man kan få för en futtig liten blombukett. Därför tenderar de som prövat också göra det om och om igen...:)

 
Angel

Angel

18 mars 2009 02:07

Ja jag väntar då troget på blommorna som komma skall eller hur var det nu igen....ja just ja jag köper blommor till mig själv medans jag väntar... det kanske inte är så smart ! Va vet jag men blommor vill jag då ha och om jag inga får så köper jag dem själv!

http://angel72.wordpress.com

 
Ingen bild

Helena

18 mars 2009 10:59

Till CPL så du kan syna honom i sömmarna ;)
Tulpaner bär på energi,
berömmelse, passion och kärlek. Ur en västerländsk aspekt, skapar röda tulpaner romantik och förespråkar kärlek, rosa tulpaner står för välbehag. Gula tulpaner betyder hopplös kärlek och färgskiftande tulpaner står för vackra ögon.


 
Ingen bild

cpl

19 mars 2009 15:00

Tulpanerna var röda, men har nu blommat ut. Hoppas INTE på nya till helgen...Du vet, det handlar ju om att ge och få. Vad vill han ha....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards