Direktlänk till inlägg 19 februari 2009

Appropå fåglar.........

Av Helena - 19 februari 2009 12:58

Jag har en kompis som för ganska länge sen hade ett väldigt fågel intresse.

Zebrafinkar om jag minns rätt, i en stor voljär – jag tror att det är så de jättelika fågelburarna kallas. Han odlade egna färger, dvs.parade fåglarna för att få fram vackra färger….en dag fick han för sig att han ville ha en skönsjungande kanariefågel.

En sådan inhandlades, men ville den sjunga…icke!! Byte på djuraffären skedde han fick en ny fågel som inte heller den sjöng.

Det är inte helt lätt att se skillnad på honor och hanar nämligen.

 I det här fallet så är det hanen som står för skönsången.

Hanarna sjunger inte heller om man sätter de tillsammans med en hona, de finner det meningslöst att locka till sig nåt de redan har…..lite intressant? Kan appliceras på andra hanar eller?? Hur många får blommor där hemma av sina kära?

Min vän fick till slut tag i den skönsjungande fågeln som aldrig ville vara tyst !!!

Sången var vacker i en dag, kanske mer ..men till sist åkte en filt över buren för att få den att tystna och så småningom åter till affären. Han gav mig en dikt en gång som är bland det starkaste jag vet…….


Så slet jag vingarna av fågeln och sade
- flyg då!
Bedjande såg den på mig och sa
-  Jag kan inte flyga, men jag kan sjunga för dig!
Ännu mer förbittrad slängde jag fåglen i väggen och skrek
- sjung då!
Bedjande såg den på mig och sa
- Jag kan inte sjunga men jag kan dö för dig!

 
 
Ingen bild

helena

17 mars 2009 18:56

Fågeln sa till dig: Jag kan dansa för dig!
Du ryckte av benen av fågeln, stirrade på den och sa: Dansa då!
Fågeln tittade olyckligt på dig och sa:
Jag kan inte dansa för dig, men jag kan flyga för dig.
Rasande slet du vingarna av fågeln och sa: Flyg då!!
Blödande och sorgset såg fågeln på dig och sa:
Jag kan inte flyga för dig, men jag kan sjunga för dig!
Ännu mer förbittrad kastade du in fågeln i väggen och skrek: Sjung då!!!
Blödande och döende såg den lilla fågeln på dig och med sitt sista andetag viskade:
Jag kan inte sjunga för dig, men jag kan dö för dig..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards