Alla inlägg den 21 februari 2009

Av Helena - 21 februari 2009 18:28

Man läser om det hela tiden. Nu för någon vecka sedan i ”Kurren”Jag har lärt mig att det kallas Välfärdsapati- Och det är när föräldrar mer och mer förväntar sig att myndigheter ska hjälpa, uppfostra, och stimulera deras barn.När fler förlitar sig på experter och myndigheter blir risken stor att vi får föräldrar som blir passiva. Föräldrar abdikerar från sin roll som förälder.Vilket leder till att barnen för tidigt tar på sig vuxenrollen och tyvärr inte alltid klarar att sålla agnarna från vetet utan även de dåliga vuxen vanorna appliceras. Såsom rökning, snusning, alkohol och förmodligen en massa annat som våra inskränkta hjärnor inte hängt med på.Ändå har barnen med de flesta mått mätt det jämförelsevis bra. Sverige är på många sätt ett mönsterland om sådant som sjukvård, föräldraförsäkring, förskola, fritidsverksamhet läggs in i hälsoekvationen. Barnens fysiska hälsa är god. Deras levnadsstandard är relativt hög. Trots det finns en uppfattning att barnen inte mår bra. De som borde må bäst mår alltså sämst. Varför mår barnen inte lika bra som de har det? För att det ska kallas vetenskapligt måste väl alla påståenden vara grundade på forskning. Men som förälder känner jag spontant att man vet vari problemet ligger. Kära, kära vuxna och föräldrar umgås lite med era barn…tillåt inte barnen driva omkring på helgerna. Herregud! Hur svårt kan det va´?Ta gemensamt ansvar för barn ni ser driva omkring. Jag säjer det igen Ìt takes a village to……Det är samma sak här vi vill själva uppfostra och ta hand om våra barn vi vill inte att överheten politiker med hjälp av institutioner ska bry sig!! Be om hjälp med det du känner att du inte klarar vi föräldrar är bara människor vi kan behöva hjälp i den rollen och det är bättre att be om hjälp än att inget göra.För barnens skull !!!Jag har själv aldrig besökt Luleås gator på kvällen på helgen. Mina barn tillåts inte vara på stan på kvällarna de är alldeles för små dessutom.Jag har bara fått berättat för mig hur det ser ut och vilka som ”dräller”.Någonstans måste jag tro att de föräldrar som har barn som ”dräller”de vet det, men tycker man verkligen att det är bra ?? Så jag har en uppmaning till våra politiker:Föräldradagarna man får för att ta hand om bebisen borde istället för att delas millimeterlika mellan föräldrarna delas upp i bebisdagar och tonårsdagar, så att man tvingas vara med sin tonåring eller som jag ser det får möjlighet att få insyn i sin tonårings liv. Det är ju inte alla det går dåligt för. Men många föräldrar tycker att tonåringarna är så stora att de klarar sig själva, man behöver inte bry sig så mycket åsså sker en massa saker man inte har en aning om bakom ens rygg. Tonåringen tar på sig vuxenrollen för fort. Även som tonåring behöver man tas om hand av sina föräldrar.Jag är ingen tonårsförälder än men snart och jag hoppas att jag är välförberedd.

Av Helena - 21 februari 2009 15:12

Det är jag det....Jag är i alla fall världens lyckligaste...kolla vilken fin skylt William kom hem med från slöjden till mig.

Lite fokus på mamma, och mycket på sig själv...det är bra!

Snart slutar han komma med saker från slöjden till mig jag vet det för det har Filip slutat med så jag suger på karamellen allt det som går.....

Pärlgubbarna har Agnes gjort en till oss var i familjen.

PUSS på er barn.

Av Helena - 21 februari 2009 08:44

Äntligen är det lördag.

Jag jobbar ikväll men fredagen är ändå förbi och vi slapp äta tacos.

Jag och Fredrik åt sushi. Våra barn har inte börjat äta sushi än men de har börjat smaka....jag brukar nästan alltid fräsa vitlöks-chili räkor till. När man ändå plockäter. Så jag och Fredrik rensade faten faktiskt.

CIAO!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards