Alla inlägg under augusti 2009

Av Helena - 8 augusti 2009 22:18

 

Vi har inga bananflugor men det har ni lalalala...

Vi har mörkt på kvällarna men det har inte n-i-i...lalalala...

Vi har AC inne men det har inte n-i-i...lalalala...

Vi har sommar till slutet av oktober men det har inte n-i-i...lalalala...

Vi har frukt i trädgården men det har "knappast" n-i-i...lalalala...

Vi äter lika billigt ute som hemma men det gör inte n-i-i...lalalala...

Men vi saknar allt ändå-å och det behöver inte ni-i...lalalala...

Ciao! 


Av Helena - 7 augusti 2009 23:17

Här finns ju inte en enda anledning att fira nånting. Fattar ni ??

Det är ju hur tråkigt som helst...men idag har vi firat att vi grillat på våran NYA gasolgrill :) och det var ju väldigt roligt ( i nån timme).

Nästa helg är det vinprovning i stán (hela helgen) och då cyklar vi....

Ciao!

Av Helena - 7 augusti 2009 23:11

Har ni tänkt på hur många traditioner eller egentligen anledningar till att fira något som vi har i Sverige.

Kolla in det här.

I Januari går vi på bal på trettondags afton, Undrar varför vi gör det ?


I Februari käkar vi semlor på Fettisdag.

Eller Fetfis dag eftersom vi oxå äter  bruna bönor med fläsk.

Och naturligtvis Alla Hjärtan.

I Mars käkar vi våfflor den 25:e

.

I April firar vi påsk och äter som vi aldrig äter annars. Smörgåsbord sill, lax, löjrom och potatis. Och inte att förglömma Valborgsmässoafton med brasa och korv och varför gör vi det vi firar väl våren men varför med brasa ?


I Maj firar vi Arbetarna redan första dagen och den är röd och för de flesta en ledig dag (och min brorsa fyller år, men blir konstigt nog aldrig äldre) Åsså lämnar vi in deklarationen

Firar Kristi Himmelsfärd och Pingst. Och lilla Mamma…

I Juni

 

firar hela långa Sverige Nationaldag och det mest traditionella av allt – MIDSOMMAR och då äter vi också som aldrig förr, svenskt smörgåsbord…..öl…MUMS!! och dansar kring stången ???

I Juli tar vi semester och firar mest hela tiden…..varmt eller kallt spelar ingen roll vi kan fira ändå.


I Augusti är det kräftpremiär allt från 8:e augusti och framåt. För att inte tala om surströmmingen i slutet av Augusti……..MUMS!! Och vi äter och äter.

I September äter vi fortfarande på surströmmingsburkarna för det är ju så gott, barnen har börjat skolan och allt firande MÅSTE avta ett tag.

I Oktober är Internationella Barndagen, Teddybjörnens dag och Halloween som många har börjat fira ” Fy för dessa Amerikaner som smyger in sinaT-R-A-D-I-T-I-O-N-E-R i vårat samhälle” Men vi har i alla fall alltid satt ut gravljus på Alla helgons helgen…och den är röd i almanackan.

I November som alltid är så trist och tråkig vad firar vi då? Lilla Pappa så

 klart och Mårten Gås för de som gör det.

December är det alltid full rulle med Första advent, Lucia, Jul och NyÅr och vi äter och äter och planerar all träning för nästa år.

 

Om inte vi i Sverige har traditioner och om vi verkligen är så tråkiga som vi tycker att vi är så vet inte jag vad traditioner och firande är och om vi bara en liten sekund inbillar oss att det är infiltratörer(typ USA) som ligger bakom alla våra traditioner så tycker jag att vi kan gå igenom allmanackan en gång till för hur mycket har jag inte glömt??

Typ P.D.O.L, Lulè Kalaset, Hultsfredsfestivalen,nya familjemedlemmar etc. etc.

Till detta ska ju läggas alla födelsedagar och annat som FIRAS under ett år.

Jag tycker vi gjort ett riktigt bra jobb som varje månad hittat alla dessa anledningar att fira för man kan väl inte fira utan anledning, eller ???

Ciao! 
Av Helena - 5 augusti 2009 22:06

Jag har gjort musli..MUMS!!

Tack, mina storasystrar för receptet :)

Har inte provat till frukost än men kunde inte hålla mig.

Så som "snacks" går det också bra.

Och hur lätt var det för mig att få tag i ingredienserna då.

Tja, på en skala rätt svårt men jag tog napraforgómag, hámozott mandula, haferkleie, lenmag och tökmag och hoodiidodido skudiskudisku voila....musli is done.

Och här kommer självaste receptet.

MUSLI

5 dl fiberhavregryn

2 dl solroskärnor

1 dl pumpakärnor

1 dl havrekli

1 dl linfrö

1 dl grovhackad mandel

1 dl honung

4 msk rapsolja

2 dl vatten

2 dl torkad frukt

Blanda alla torra ingredienser utom frukten i en ugnsform.

Koka vatten, honung, olja och häll över och blanda väl krama för att göra klumpar. Rosta i ugnen 175 grader i 25-30 min.

Låt svalna och blanda sedan i frukten.  MUMSIG!!

Ciao!

Av Helena - 5 augusti 2009 17:56

Detta är ju ändå början på slutet av vårat kartongberg.

Jag skulle kunna säja så här. Ingen hade velat vara här när flyttgubbarna for efter att ha packat ur alla kartonger och möbler ur lastbilen (långtradaren).

Sen växte och växte pappersberget och kartongberget.

- Where do we put ??

- Karton no problem...I bring big truck and take..it´s OK.I workin, workin and no problem.

Lite så låter det när vi pratar med vår landlord.

- Tomorrow I come five uhrs OK.

Då vet man att eftersom klockan redan är 18.00 så menade han inte five eller så menade han five but later.

Vi klarar oss rätt bra. Vi sätter google översätt på datorn när han kommer ifall vi absolut inte kan förklara något för honom och ibland går det bra men ibland vet inte ens google vad det heter på ungerska.

Sia, sia el. siastoc om det kommer många betyder Hej, det är vi duktiga på.

Hallå = hej då går också bra men annars är det kroppsspråk som gäller.

Efter IKEA resan känns det som att ett nytt flyttlass kom.

Vi har monterat och monterat men för varje möbel har vi kunnat tömma flera flyttkartonger så det är naturligtvis värt mödan.

Me too working, working, no rest maybe rest in heaven I don´t know.

Verstehen Sie ?

Idag har jag varit med Agnes & William på ett "social groups for youth´s", ett amerikanskt kaos för barnen att få träffa sina blivande invandrade klasskamrater på......jag hoppas disciplinen är bättre i skolan!!!

Jisses vilken ljudnivå och vi kommer aldrig mer att gå dit.........det har jag bestämt. Ingen orkar vara i buller för länge.

Till och med William sa att han ville hem för alla skriker så. Ja, men nu har vi provat så vi träffar klasskamraterna i skolan istället.

Jag måste fortsätta få undan, See you!!

Ciao!

Av Helena - 4 augusti 2009 19:59

Äntligen....högst upp under taknocken hänger den ? Maskrosen.

Vi köpte en "underschön" lampen på IKEA i Budapest.

Lite svårt är det med bild att försöka fånga konstverket den måste nämligen upplevas.

Om ni någon gång passerar ett IKEA glöm då inte att titta in på lampavdelningen och beskåda denna.

Ha då också i åtanke att den hänger i taket hos Bergström-Nilsson, först då kan ni få uppfattning om hur ofantligt stort vårt vardagsrum är.

Hemma i huset i Luleå hade vi blivit tvungna att ta ut alla möbler och hänga en stor skylt utanför öppningen till vardagsrummet med texten

" BEWARE OF THE LAMP ".

Eller istället för "mind the steps", "mind the lamp".

Inte här.

Här är det bara en blickpunkt att vila ögonen på det hade inte kunnat bli bättre helt enkelt :)

Ciao!

Av Helena - 1 augusti 2009 18:24

Ungarna ropar desperat efter bregott.

Husmor som man är får man trolla med knäna, jag gjorde mitt eget bregott.

Ja, inte på grädde utan på deras smör med olja vatten och salt till och det blev riktigt bra faktiskt bättre än förväntat.

Vi steker allt i olja....nu är de ju så att min matlagning verkligen stinker men det lilla som gjorts har stekts i olja det finns liksom inte nåt alternativ.

Imorgon eller nån annan dag ska jag försöka göra musli....flingorna här är sockersprängda det finns inget alternativ och familjen Olsson-wallsten som för övrigt åkt hem idag tog med sig Weetabix åt oss men jag ser med förskräckelse hur snabbt de går åt...och mitt kaffe gevalia kaffet det har redan gått tre av åtta möjliga.

Jag som trodde att jag köpte aningens för mycket....men vi försöker verkligen anpassa oss det är bara det att det tar sån tid.

Idag har vi varit på american barbecue (lunch) hela familjen och det var trevligt förståss så nu är jag bjuden på lunch med barnen nästa vecka !!!!

Det känns lite mycket för snart är det väl min tur ???!!! =)

Nej, jag gnäller inte det är bara det att allt är plötsligt så lovely och excellent men inte riktigt i min värld.....än.

Ciao!


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards