Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

Ungerska medborgare

Av Helena - 28 augusti 2009 14:39

Jag berättade aldrig igår att vi fick åka till Veszprem en grannstad för att registrera oss som medborgare.

Ja, jag och barnen dvs. Fredrik får inte hihi, varför vet jag inte men det har nåt med jobbet att göra.

Ungerska medborgare tror jag inte att detta betyder. Det har nåt med folkräkning i alla kommuner...???...Hur som helst vi har nu var sitt plastat litet kort att bära med oss i börsen istället för passet. Ja, de kan nämligen kräva att få se ditt pass - polisen på gatan trots EU och allt.

Det tog tre timmar att få till dessa kort och barnen fullständigt nästan rev väntrummet innan det var klart. Jag fick frågan av en rumänska emedan vi satt där. - Are you finnish ??

- No, I´m swedish, blev mitt svar.

Ja men då menade hon väl om jag var färdig- finished med pappersexercisen på kontoret. :)

Ett sånt där plumpt uttalande som man inte kan sluta tänka på.....de tror ju att man är idiot eller ???

- Well thats also good to know säjer hon väl för att släta över mitt misstag.

Hur som helst jag och barnen firade med Mc Donalds, det var verkligen länge sen. Plusmenyer blev det och fler coca-cola glas (gröna).

På kvällen sen hade vi skolmöte och fick träffa de svenska lärarna och få information om lite hur det fungerar i skolan här. Också det tog tre timmar så igår var en riktigt körig dag. Nu väntar jag att en av vännerna ska ringa så att vi får åka och köpa skolmaterialet. Det är inte lite grejer och bara för att visa hur bra ni har det så ska jag roa mig med att så småningom lägga ut hela listan på bloggen. Här köper man inte bara pennorna och skrivböckerna utan alla läroböcker och tvål och toapapper också. Vi betalar också för mellanmål och lunch varje månad. Inget är gratis på skolan annat än undervisningen.

Ciao!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards