Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Fahrenheit.....skulle kunna vara en symfoni ??..kanske

Av Helena - 3 juni 2009 06:04

Grad Fahrenheit (°F) är en temperaturenhet, introducerad och namngiven år 1724 efter den tyske fysikern Daniel Gabriel Fahrenheit.

Temperatur är en fysikalisk storhet och ett mått på det som vanligtvis uppfattas som värme och kyla.

Ett varmare objekt sägs ha en högre temperatur

Jag försöker reda ut begreppen.

Varje dag sätter omvandlingstabellen i hjärnan igång.

Jag känner att det är varmt men man vill ju veta, HUR varmt det är och det vet ju bara jag när jag pratar grader…… Celsius!!!!

Jag har ju till och med svårt att förstå att när det är varmare ute så är temperaturen högre på vintern tex. från -30°till -28°när den i mina ögon ju är lägre....;)

Så 88 grader Fahrenheit är ca. +31°Celsius, ungefär det är vad jag vet.

Jag försökte lära mig systemet :

32° F är noll°C Fryspunkt

212° F är alltså Kokpunkten +100°C och människans kroppstemperatur är 98,6°F (+37°C)

Japp lätt som en plätt !!!

+1° C är alltså 33,8°F

+2°C = 35,6°F   

Och det är då jag blir tokig. För tänk om det plötsligt blir temperaturskillnad och det blir 67°F, hur räknar man då snabbt ut vad det blir ???

Hur lätt som helst 67-32 / 1,8 = °C Blir ju 19,4 :) ha ha !!

Det är förövrigt bara amerikanerna i hela världen som envisas med att hålla fast vid Fahrenheitskalan, övriga har insett hur ologiskt det blir när barnen har feber jo han hade 102,2 i morse…..( 39°C )

Och till det absolut krångligaste -40°C blir alltså -40°F ha ha ha!!!

Sug på den!!!

Nej, jag förstår mycket väl om det känns högst ointressant men detta är min värld nu och det är inte helt lätt.

Jag skulle kunna ta diskussionen om miles, feet och inch också men jag besparar er den.

Jag vill bara att ni ska veta att på GPS:en anges sträckan i miles och vet ni hur nära man tror allt ligger !!! Min hjärna klarar inte mer än så här idag imorgon får vi ta nya.

Ciao!



 
 
Ingen bild

Chris

3 juni 2009 12:52

Håll reda på två viktiga måttstockar så har du ungefäret...1 miles ca;1,6 km, 70 F ungefär +20 C. Vänta tills du börjar baka på "amerikanska" med deras 3/5 of a cup, and 1/8 of a teaspoon. Lycka till! kram

 
angel

angel

4 juni 2009 01:22

Att de inte kan ha som oss VA!!;) sen är det väl am och em också hihi
Kjamar//Angel

http://angel72.wordpress.com

 
Ingen bild

Helena

4 juni 2009 02:24

Noop, am and pm who gives a shit !!! Am will be pm soon anyway! :)löw ya!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards