Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Helena - 9 februari 2010 22:10

Fil:Slovenien karta svensk text.png

Det visade sig att det tog inte lång tid att ta sig till vinter, riktig äkta vinter, massor med snö.

Näh, bara tre timmar bort och vi rör oss likt magneter till  vinterland.

Djupa, långa andetag i kylig stundom isig luft som emellanåt fryser de små håren i näsborrarna, barnens kinder blossar åh....vad vi känner oss som hemma.

Är det en tillfällighet att alla vi möter är glada, trevliga genuint intresserade av oss och Sverige ?

Aldrig har någon i Ungern frågat någonting om landet långt där borta i norr som jag har så mycket att berätta om.

Aldrig vill någon prata med mig om oss på engelska det enda språk jag internationellt kan göra mig förstådd på.

Nem, nem, nem jo.....Nej,nej inte bra............Och så stannar det där, aldrig har någon skrattat och bett om ursäkt för att de tog för givet att jag pratade tyska, ja att jag kom från Schweiz. - So you prefer english then ?

Likt ufon sitter vi i restaurangen med tappade hakor nio stycken och bara tittar med stora ögon på servitrisen som skrattar och pendlar, mellan tyska, slovenska och engelska som gör sitt yttersta för att ge oss förstklassig service.....det var så länge sen, ....någon ansträngde sig för att göra sig förstådd eller för att förstå.

Killen i receptionen ber om ursäkt för att han vet så lite om Sverige men ett hade han lärt sig " Jak elschkär deg" och vi skrattar vem lärde honom det ???

Är det min dåliga "approach" i Ungern som gör att jag möts med stenansikten som gärna vänder sig bort som hellre servar kunden bakom istället för att anstränga sig för att försöka hjälpa mig.

Slappnar jag av och är ständigt leende långt borta från............är det jag ?

Jag slår ett stort slag för Slovenien slumpen kan inte ge tio av tio glada, goa möten på raken. DET kan inte vara JAG !

Pohorje heter den lilla skidorten i utkanten av Maribor som bjuder på skidåkning för hela familjen. Nej, inte likt alperna men långa härliga backar som vi inte sett dess like av hemma och snö riktig äkta snö och kyla. Inte perfekt väder två dagar med snöfall och dimma en dag med strålande sol och klarblå himmel så härlig som bara vårvintern kan vara hemma och snart kommer den där hemma också.

Nu är vi åter i råkalla, grågröna men med nyfyllda vinterlungor nyfyllt minneskort att se tillbaka på och snart är vi nog där igen.

Under tiden googlar jag Slovenien för sommaren dessa underbart glada människor måste ju finnas överallt där.....och jag vill tillbaka till sommaren jag vill berätta vår historia. För de som gärna lyssnar.

  

Middag - Vi bodde i superfin lägenhet tillsammans med en annan svensk familj vi lagade mat under veckan och fyllde förråden när vi anlände.

Det blev Sushi off course.... :)

  

Gluwein serverades naturligtvis i backen, Vart skulle vi annars få värmen ifrån  ?  

  

Kabanoss på grillspett

  

  

  

Det känns som att vi inte kan få nog av snö bilder. Jag ropade till Fredrik i liften

- Fota lite SNÖÖÖÖÖÖÖ !!!!

  

Jag var ju ständigt leende ?? Visst var det så jag sa ?

  

Damernas världscup gick ju i Maribor remember.

Vår resa tog slut "But we´ll be back"

Ciao!


Av Helena - 9 februari 2010 19:27

Vi har varit på skidhelg till Maribor   

Det kommer bilder och stories måste bara samla ihop oss först :)

Ciao!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards