Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Ärtsoppa

Av Helena - 11 oktober 2010 21:47

För första gången i mitt liv har jag kokat ärtsoppa.

Den blev god riktigt god.

Det är ju alltid en chansning att köpa fläsk här man vet inte om det är rimmat det kan vara rökt eller kokt i salt eller......man vet inte riktigt vad man köper helt enkelt men jag verkar ha köpt rätt.

Ja, jag fick ett kilo ärter av en vän som inte kommit sig för så jag slog till igår och lade ärtorna i blöt och idag efter två timmars kok var det klart.

Riktigt gott!!!

Ungarna är ju precis som jag var när jag var liten, inte helt överförtjusta men plättarna med sylt gick ner i allafall.

Fredrik är ju inte hemma så han går miste om detta om jag inte kan frysa åt honom ;)

Filip och jag satt och pratade vid matbordet (han gillade soppan skarpt...sa han)

- Du vet Filip det är jädrigt billig mat det här...............allt kostade 40 kr........

- Ja, det var ju billigt...........

- Om vi äter så här billigt en gång i veckan då kan vi spara en jädra massa pengar.

- Ja-a........(inte ett dugg intresserad)......men man kan ju inte äta det här jämt........(alltså var den inte sååå god).

- Men du vet jag tog ju alla ärtor vi fick så jag har kokat soppa så vi faktiskt kan äta det här varje dag nu I EN HEL VECKA.............

- ALDRIG!!!! Det får du mig inte att göra!!!

Ha Ha Ha!!!


Vad ska jag göra med all soppa ?

Läste faktiskt på nätet (ja, jag var tvungen att läsa på, utbilda mig på ärtsoppa helt enkelt) att ärtsoppan är godast dagen efter när den mojnat lite.

Så det får bli gäster till middag då, imorgon alltså.

Ciao!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8 9 10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards