Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Jättekonstigt

Av Helena - 16 april 2010 19:43

Man duschar inte här !

Låter ju jättekonstigt men man visar inte att man gör det.

Att gå ut med blött hår är jättekonstigt.

Jag städade, duschade och åkte och handlade i blött hår det är jättekonstigt och folk tittar.....i smyg...petar på sin kompis....ni vet.

- Kolla hon har blött hår det är ju jättekonstigt !!!

Man duschar inte efter gymnastiken, det är jättekonstigt och faktiskt är det bara de svenska barnen som duschar efter gympan och DE E JÄTTEKONSTIGT....

Man duschar inte tillsammans.

Vet ni att det bara är svenska killar och män som duschar tillsammans i träningslokaler, på arbetet, i skolan.

Inte ens på Fredriks jobb här duschar man tillsammans om man inte är svensk.

Som svensk gillar man att glida runt med handduken runt midjan prata svamla duscha skrubba varann på ryggen. Ja helt ogenerat visa sig !!!!

Men man gör inte det här inte ungrarna, inte absolut inte amerikanarna eller andra nationer. Nej där är vi jättekonstiga men helt normala enligt oss ?

Här placerar man ut hårfönar på gym, lekland etc.

- Varför?

- Jo så svettiga barn och vuxna kan torka sig torra om de blir svettiga......sen är det bara att hoppa i kläderna igen ;(

När barnen har bad får de absolut inte duscha...man säjer att det inte hinns med.

Men man hinner torka håret kruttorrt med fön på tjugo barn.....även de snaggade.

-Varför?

- Jo, för annars tappar man allt hår när man blir gammal eller så kan man bli väldigt, väldigt sjuk.

Att man blir sjuk, illamående och svimfärdig av den värme som uppstår av hårfönar som fönar fem barn samtidigt emedan alla även de torkade måste stå bredvid och vänta det tar man ingen hänsyn till, det är ju övergående liksom....:D

Därför tänker jag mycket på det när jag handlar i blött hår.

Vad tänker de ?

- Vet hon inte att hon kommer att dö?

- Gud! Stackarn blir helt skallig....

eller...........- Ohygieniskt.....eller är det som hårrullarna på sjuttiotalet.

Endel gick omkring med dem hela dagarna med nylonscarf runt. Och man undrade, ska de aldrig visa lockarna ?

Eller är det just det att alla fattar "Åh, hon har duschat".

Jag hade inte tänkt berätta det men berättar det nu i rätt sammanhang.

William blev kallad bög av sina klasskamrater när han gick i duschen som enda pojke som duschade efter gympan.

Ja, de var taktiska nog att prata ungerska..............men William kan ungerska nu.

Han pratar inte men han förstår det mesta.

Så när han bytte om för att gå i duschen så sa kamraterna.

- Kolla nu ska bögen gå i duschen.

William går fortfarande till duschen efter gympan.

De kallar honom inte bög längre. Det har jag sett till.

Nej, jag erbjöd mig bara att komma till klassen och berätta om hygieniska principer och hälsoskäl...det var inte aktuellt............och då var det avklarat.

Någon uppmuntran att få de andra att duscha sker dock inte, och jag känner mig så oerhört intresserad i vad detta bottnar i.

Vilken gammal tradition från 1500-talet har lett till detta?

För det måste vara för läääänge sen som någon "tvagade" sig och drabbades av

d-i-g-e-r-d-ö-d-en..............så pass att det blev livsfarligt att duscha i samband med ansträngning.

Jag ska försöka reda ut det.

Men det är nog inte många som kommer ihåg.

Det blir samma som med köttet.....Varför finns inget BRA nötkött  i charkdiskarna?

- Vi gillar mest vitt kött vi ungrare har jag fått till svar.

I själva verket var det så att turkarna tog korna och lämnade fläsket.............för läääääänge sen. Och så har dt kommit sig så att man äter fläsk, kyckling, kalkon och

 :( karp.

Men läääääääääääänge sen har mindre betydelse här, dvs. ingen.

Ciao!

 
 
Ingen bild

chris

18 april 2010 22:20

Tänk här försöker det verkligen ses till att barnen duschar. För man vill ju absolut INTE att de ska lukta svett eller smuts så att de själva och andra upplever obehag.Leve hygienen!!! Annars är ju amerikanarna mycket för att duscha och byta kläder, i alla fall de jag har erfarenhet av. Fast de kanske smygduschar där.

 
Ingen bild

Helena

18 april 2010 22:39

Jag menar inte att de inte duschar efter jobbet de duschar bara aldrig tillsammans med någon. När svenskarna dråsar in då går de :)

 
Ingen bild

Chris

19 april 2010 20:37

Jag fattar, men det är ju inte vad man ser i amerikanska filmer. De kanske är rädda för att ...eller så kanske de inte vill visa sin lilla...usch.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards