Direktlänk till inlägg 25 mars 2010

Doktor, doctor, orvos, arzt...........

Av Helena - 25 mars 2010 23:00

Nja, det slutade ju lite olyckligt Agnes fantastiska "andraåk" och "sistaåk"i Lofer.

På slutbranten-spurten gick snön över midjan och hon kraschade.

Vred lös benet ur skidan....och aj, aj, aj....men hon och jag gick hem och duschade varmt, vilade, mös och v-ä-n-t-a-d-e.

När alla väl var nere så rasslade vi in all packning och startade färden mot Pápa och först och främst Mc Donald.

Efter två timmars bilkörning och fem arga, sura hittade vi ett lämpligt att ta av från motorvägen och åka till.

Mc Donald låg i ett köpcenter :)........Det var bara det att vi ledsagade en haltande liten Lotta.

- Ja ha, så nu ska de va på de viset hon ska halta omkring HELA tiden så att det inte är nån idé att strosa i affärer!!! Typiskt.

Ja, så småningom fortsatte färden och 3 km från vårt hus rasslade det till i vä.framhjul och vi låg på fälg.

Det är väl ingen fara, alla har ju reservhjul längst ner under bagageutrymmet har ju det en alldeles egen plats ;)

Det går ju bra när man inte har packat upp till taket???

Vi lyckades "låna" ett däck för att påskynda processen och hemma var vi kl.00.30 Puh!!

Men när jag lägger vår haltande lilla Lotta i sängen så noterar jag att hennes knä är helt svullet, kanske hade hon lite ont ändå....men hon kunde ju gå :)....nästan.

Så det var här vår resa till de ungerska doktorerna och upplevelsen av ungersk sjukvård startade.

Dagen efter besökte jag en privat barnläkare Matild,

- Oj ojojojojOJOJOoojojojOJojOj..no good, no good..how fast can you go to hospital ojOJOJOJojojoj no good, no good.

- Men gud!!, tänkte jag. Vad kan ha hänt ? Jag ville ju bara kolla liksom och hon kan ju gå ;) ...nästan.

- No good, go to hospital I call.........

Så vi for till ett sjukhus i en liten stad som heter Ajka.

Som Fredrik uttryckte det,

- Har du hittat en alldeles helt ny stad här????

Väl där fick vi ändå vänta våra timmar som man alltid får -  även hemma.

X-ray och undersökning.

Inget trasigt kanske ett uttänjt ledband ?

Kom tillbaka om en vecka. Det var väl bra.

I förrgår var vi tillbaka precis som planerat vi fick även denna gång vänta våra timmar :).

Agnes blev lite less på det. Så jag sa,

- Nästa gång får pappa åka.

- Vaddå, nästa gång?  sa Agnes. -Hit åker jag inte igen.

- Jo-o, nu ska vi sitta här varje vecka i flera timmar, skrattade jag.

Men så var det vår tur.

Egentligen finns ingen turordning men ni vet hur det är.

Plötsligt är det vår tur efter flera timmar.

Ja, inget var trasigt denna gång heller.

- Please come back next week!

- No, what? Why?

- Yes, yes come back (åsså pekade han på almanackan 30/3 please come back???)

- Why?

- X-tra control.

Ni som nu läste X-ray läste fel jag skrev X-tra!!!

Så förbannelsen slog alltså in, vi ska alltså sitta där i flera timmar varje vecka och ingen fattar Why?

Men vi får väl se hur det blir med det.

Agnes glädjer sig för hon slipper gympa och bad :) Why?

Nej, det vet ingen men doktorn skrev det i ett intyg......och intyg är väldigt viktiga här, de frångår man inte.

Självaste sjukvården då ? Du som är i branschen???

Ja, doktorn ifrågasätter jag inte jag litar fullt ut på deras kompetens förutom den stackars ojjande ladyn i Pápa då om man ska vara kritisk MEN, hon hade ju kunnat ha slitit av ett ledband men knappast stödjer man ett sånt ben !!

Men Oh!!! Vad omodernt!!! De är på den tiden då allt rostfritt är vitmålat, ni vet så länge sen så faktiskt, nu är jag helt ärlig. Jag tror inte att jag var född då ;)Eller så föddes jag i samma veva, typ Ha Ha Ha.

Rostfria vagnar, hyllor rullbord etc. fast de är vita (målade) 

Jag tror också att personalen köper sina egna vita kläder för det var en salig blandning av snitt.......fast läkarna hade vita Pikétröjor med lite skit på magen allihop :)

Jag tror att de är kunniga.

Ändå känner jag i mig...

- Gode Gud!!! Låt inget allvarligt drabba någon av oss någon enda gång under vår vistelse här, då slår det fullständigt runt för Bergström jag lovar!!!

Ciao!

 



 
 
Ingen bild

chris

26 mars 2010 09:05

Stackars lilla gumman, hälsa henne. Och stackars mamma Bergström. Pulsen ligger ständigt hög. Håll ut snart kommer definitiva datum, typ de vi tidigare pratade om. kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards