Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Sluta shoppa, börja leva!

Av Helena - 23 april 2009 09:27

Jag läste en intressant artikel i en tidning en svensk tjej som hade ett shoppingfritt år.

Ann-Christin Gramming, hon har skrivit en bok om hur det var och inspirerades av en amerikanska vid namn Judith Levine som skrivit boken: Not buying it – my year without shopping

Jag tänkte, -Kul idé tills jag insåg vad de verkligen menade.

”Jag ville se vad jag skulle sakna, vad som egentligen var viktigt i mitt liv. Det är inte möjligt att leva helt utan att handla och mina undantag blev mat, medicin och förbrukningsartiklar som toalettpapper och diskmedel. Var det något annat som jag absolut behövde skulle jag försöka att låna, byta eller köpa begagnat. Till sist gjorde jag ett undantag för alkohol från Systembolaget. Skulle jag avstå från restauranger och caféer under ett helt år ville jag i alla fall kunna ta ett glas vin hemma.Jag fick radikalt ändra mina vanor för att klara köpstoppet. Jag slutade att gå i affärer, tog med mig lunch till jobbet och letade upp gratisaktiviteter på helgerna. Jag lånade böcker och tidningar på biblioteket och bytte kläder med kompisar. På helgerna gjorde vi utflykter istället för att gå på stan, fika och shoppa. Jag sparade inte bara pengar på köpstoppet utan även på miljön. För visst är det bra att köpa second hand men det miljö- och klimatvänligaste inköpet är ju det som inte görs alls”.


Allvarligt jag skulle aldrig klara det. Vissa saker…men byta och gå på second hand det gör man ju bara till ungarna !!??

Inte till sig själv….jaga gratisaktiviteter..

Tänk för omgivningen.

–Är det gratis ? Åh! Ja men då kan inte vi, vi har ju köpfritt!!!

Jag tycker att det ingår alldeles för mycket i det där. Man kan tänka sig att KÖPA toapapper och diskmedel ja men, HURRA!!

Vad klokt då kanske man samtidigt kan upprätthålla en viss hygien kanske badar man då i diskmedlet också. Nej, då skulle man också passa på att flytta till en grotta i skogen. Jag menar ska det va så ska det va.

Det skulle gå en himla massa vin för att få ha nåt kul här i livet.

Nej, det är ingen dum idé men jag skulle göra det i en aningens mindre skala och precis som med snusningen helt hemligt bara för mig själv i två timmar eller så.

Jo,tack med snusningen går det bra jag har blivit beroende av pepparmint istället. Och är fortfarande slank som en.....NOT!!

Ciao!

 
 
Ingen bild

a

23 april 2009 21:27

Du de är ju jätte intressant!!
Har läst om det eller om jag hört dig berätta det tidigare iallafall jag känner igen det....
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena - 14 maj 2012 17:51

  Nu har den multikulturella galan gått av stapeln i helgen Norrmän, Svenskar, Holländare och Ungrare gjorde detta nummer som blev mycket uppskattat. Ciao!   ...

Av Helena - 1 maj 2012 10:53

         

Av Helena - 17 april 2011 17:06

I fredags firade vi en nio åring. Agnes födelsedag och jag lyckades beställa en jättefin och god tårta.     Fast det är klart att jag tvivlade på om det skulle bli nån tårta överhuvudtaget. Solen o värmen har åter kommit till Pápa. Jag hoppas h...

Av Helena - 13 april 2011 22:59

I'm sorry, är ju alldeles för dumt. Särskilt vill jag säja det till mamma, som har bloggen "nästan" som vår livlina. För alla er andra där bloggen inte har nån livsviktig betydelse så är det så att för nära o kära är det en länk till vårat liv, a...

Av Helena - 18 februari 2011 08:12

Men snart mycket snart i en dator helt nära dig !! Coming soon on.............near you. Har inte glömt. I´ll be back Ciao! ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards